پزشک زنان کیست و چه وظایفی دارد؟

پزشک زنان کیست؟

متخصص زنان کسی است که در مسائل مربوط به دستگاه تناسلی زنان و بارداری مهارت دارد. چنین پزشکی قادر است بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با دستگاه تناسلی و تولید مثل زنان را تشخیص داده و درمان کند.

زمانی که در مورد تخصص زنان صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که اغلب بحث‌هایمان درباره‌ی اندام‌هایی نظیر رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان و سینه‌ها است. بنابراین، تمام بیماری‌ها و مشکلاتی که به این اندام‌ها مربوط می‌شوند، به پزشک زنان و زایمان مرتبط هستند. توجه داشته باشید که برخی از این مسائل تنها به سلامت زنان مربوط می‌شوند و هیچ ارتباطی به بارداری ندارند. برخی دیگر صرفاً به موضوع بارداری و زایمان اشاره دارند و پزشکان زنان و زایمان باید بتوانند در هر دو زمینه به زنان کمک کنند.

تعدادی از پزشکان زنان و زایمان ترجیح می‌دهند تنها در یکی از این حوزه‌ها فعالیت کنند و وارد حوزه‌ی دیگر نشوند. به عنوان مثال، عده‌ای از پزشکان زنان به مسائل بهداشتی زنان می‌پردازند و هیچ کاری به موضوعات مربوط به بارداری و زایمان ندارند. حتی ممکن است تعدادی از پزشکان زنان و زایمان که در بخش زایمان تخصص دارند، ترجیح دهند فقط در زایمان طبیعی حضور داشته باشند و در جراحی‌ها مانند زایمان به روش سزارین دخالت نکنند.

علاوه بر این، فوق تخصص نازایی نیز وجود دارد که با استفاده از روش‌های مختلف، از جمله آی وی اف، تلاش می‌کند به زوج‌ها در پدر و مادر شدن کمک کند.

فوق تخصص سرطان زنان نیز پزشکان زنان و زایمانی هستند که در خون‌شناسی تخصص دارند و می‌توانند در شناسایی و درمان سرطان‌های زنان به جامعه کمک کنند.

 افرادی با این تخصص به تشخیص و درمان مسائل مربوط به دستگاه تناسلی زنان می‌پردازند؛ این دستگاه شامل موارد زیر می‌شود:

  •  رحم
  • لوله‌های فالوپ
  • تخمدان‌ها
  • سینه‌ها
  • جراحی زنان

برای همین تمامی بانوان برای حل مشکلات مرتبط با اندام‌های خاص خود، باید به دکتر زنان مراجعه کنند.

تخصص زنان و زایمان چه فوق‌تخصص‌ها و فلوشیپ‌هایی دارد؟

متخصص زنان و زایمان مسئولیت بررسی و درمان سلامت دستگاه تناسلی و تولید مثل زنان را بر عهده دارد. این وظایف با در نظر گرفتن یک شرط اولیه انجام می‌شود: اینکه فرد مراجعه‌کننده از نظر جنسی فعال باشد یا احساس درد و ناراحتی کند. بنابراین، اگر فرد از نظر جنسی فعال نباشد یا مشکل خاصی نداشته باشد، معمولاً کار پزشکان زنان به یک معاینه ساده محدود می‌شود.

وظایف این پزشکان شامل انجام تست‌های لگنی، تست پاپ اسمیر، آزمایش‌های مرتبط با سرطان، ارائه مشاوره در مورد روابط جنسی و بارداری، درمان ناباروری و بررسی و درمان انواع عفونت‌های واژینال مانند عفونت‌های قارچی می‌شود.

از میان این وظایف، بسیاری از آن‌ها مشخص و قابل درک هستند. اما احتمالاً تست‌های لگنی نیاز به توضیح بیشتری دارند. در تست‌های لگنی، پزشک اندام‌های تولید مثلی زنان را به صورت تصویری و فیزیکی معاینه می‌کند. در این معاینات، واژن، دهانه رحم، لوله‌های فالوپ، فرج، تخمدان‌ها و رحم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

برای آشنایی بیشتر با این رشته پزشکی، باید بدانید که تحصیلات تخصصی زنان و زایمان چگونه است. افراد پس از گذراندن چهار سال تحصیل در رشته پزشکی عمومی، می‌توانند وارد دوره تخصص شده و شروع به تحصیل در زمینه زنان و زایمان کنند. پس از اتمام این دوره چهار ساله، امکان ادامه تحصیل در سطح فوق تخصص و دریافت فلوشیپ فراهم می‌شود. دوره فوق تخصص برای متخصص زنان و زایمان بین ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد. پزشکان این رشته می‌توانند در دوره‌های آموزشی و تخصصی موسوم به فلوشیپ زنان شرکت کرده و تحصیلات خود را در یک بخش خاص و تخصصی تکمیل کنند. تحصیلات دکتر زنان می‌تواند با گذراندن دوره‌های تخصص و فلوشیپ جامع‌تر و تخصصی‌تر شود.

از زیرمجموعه‌های رشته‌های فوق تخصص زنان و زایمان که در مراحل تکمیلی تحصیلی تعریف می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انکولوژی زنان

انکولوژیست زنان با رویکردی جامع به تشخیص و مدیریت جراحی بیماری‌های سرطانی و غیرسرطانی (خوش‌خیم) دستگاه تناسلی زنان می‌پردازد. احتمال بروز توده‌های سرطانی در بخش‌های مختلف اندام‌های تناسلی زنان وجود دارد. انکولوژی به کنترل و درمان این توده‌ها کمک می‌کند.

اختلالات کف لگن در زنان

اختلالات کف لگن شرایطی هستند که عملکرد صحیح اندام‌های لگنی زنان را مختل می‌کنند. متخصصان این حوزه به درمان بیماری‌هایی از قبیل افتادگی اندام‌ها، مشکلات عملکردی مثانه و روده، و ضعف عضلات لگن و بافت‌های همبند می‌پردازند.

نازایی و ناباروری

متخصص باروری پزشکی است که در شناسایی و درمان مشکلات مربوط به باروری مهارت دارد و به افرادی که در تلاش برای بچه‌دار شدن موفق نبوده‌اند، کمک می‌کند. این متخصصان به درمان شرایط ناباروری در هر دو جنس زن و مرد می‌پردازند.

پریناتولوژی

پریناتولوژی یک فوق تخصص مامایی است که به مراقبت از جنین و مدیریت بارداری‌های پیچیده و پرخطر می‌پردازد. این حوزه به عنوان طب مادر و جنین نیز شناخته می‌شود. پزشکان می‌توانند در دوره‌های مختلف شرکت کرده و مدرک مربوطه را دریافت کنند. گذراندن این دوره‌ها، به پزشک صلاحیت تجویز تخصصی می‌بخشد.

دکتر معصومه محمدی از بهترین متخصصان زنان در تهران می‌باشد. جهت رزرو نوبت آنلاین دکتر محمدی کلیک کنید.

فرق دکتر زنان و مامایی در چیست؟

در بررسی رشته‌های پزشکی مرتبط با زنان، پزشک زنان به تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های مختص بانوان می‌پردازد. متخصصان مامایی نیز در امور مربوط به بارداری تخصص دارند و بر خلاف متخصصان زنان و زایمان، پزشکی نخوانده‌اند. این افراد در دوران بارداری به زنان کمک می‌کنند. در واقع، هر دو می‌توانند در دوران بارداری به زنان یاری برسانند؛ اما پزشکان زنان در زمینه‌های دیگر مرتبط با سلامت زنان نیز فعالیت دارند. در مواردی که زایمان طبیعی پرخطر باشد و وضعیت مادر و جنین پیچیده ارزیابی شود، باید به‌جای ماما به پزشکان زنان و زایمان مراجعه کرد تا اوضاع به طور تخصصی کنترل شود.

چرا باید دکتر یا تخصصی به نام دکتر زنان داشته باشیم؟

احتمالاً بسیاری از آقایان این سؤال را مطرح کرده‌اند و شاید وجود چنین دکتری را نشانه‌ای از تبعیض جنسیتی دانسته‌اند: چرا متخصص زنان داریم و متخصص مردان نداریم؟ واقعیت این است که پزشک زنان به دلیل یک نیاز اساسی به وجود آمده است و این نیاز ارتباطی با تعداد زنان در جمعیت جهانی ندارد. دلیل اصلی این موضوع، ذات حساس و آسیب‌پذیر دستگاه تناسلی زنان است. داخلی بودن دستگاه تناسلی زنان باعث می‌شود تا میکروب‌ها و باکتری‌ها به راحتی وارد بدن شوند. این مسئله از دو جنبه اهمیت دارد: هم از نظر سلامت جسمی زنان و هم از نظر سلامت دستگاه تولید مثل آن‌ها. واژن به طور مستقیم با رحم و تخمدان‌ها در ارتباط است. اگر آلودگی‌های محیطی یا رابطه جنسی به بدن زن وارد شوند، احتمال آسیب به رحم و تخمدان‌ها و در نهایت سلامت زنان وجود دارد.

از سوی دیگر، وجود تخمدان‌ها و رحم که بخش‌های اصلی دستگاه تولید مثل زنان را تشکیل می‌دهند، خود بر ضرورت وجود پزشک زنان تأکید دارد. چرا؟ به دلیل اینکه این دو اندام به صورت ماهانه با پدیده‌ای به نام پریود مواجه هستند؛ دوره‌ای که برای برخی از زنان آسان و برای بسیاری دیگر دشوار است. پریود به صورت ماهانه و در روزهای مشخصی از ماه اتفاق می‌افتد. نام‌گذاری آن نیز به همین دلیل است؛ یعنی به صورت مرتب تکرار می‌شود. اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که زنان با پریودهای نامنظم مواجه می‌شوند و نظم زمانی آن‌ها به هم می‌ریزد. این اتفاق نادر نیست و در بسیاری از زنان به دلایل متعدد رخ می‌دهد. در چنین مواقعی، زنان نیاز دارند با یک پزشک متخصص زنان مشورت کرده و سلامت خود را باز یابند.

دلیل دیگر وجود پزشک زنان، بیماری‌های مرتبط با اندام‌های جنسی و تولید مثل زنان است. بیماری‌های متعددی سلامت زنان را تهدید می‌کنند و به همین دلیل، وجود پزشکان زنان ضروری است. در ادامه به بیماری‌های زنانه پرداخته خواهد شد.

دکتر زنان به درمان چه بیماری‌هایی کمک می‌کند؟

تعداد بیماری‌هایی که به طور خاص زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بسیار زیاد است. این امر نشان می‌دهد که نیاز به پزشکان متخصص زنان در بسیاری از موارد احساس می‌شود. در ادامه، برخی از بیماری‌ها و شرایطی که مختص زنان هستند و پزشک زنان می‌تواند در مورد آن‌ها به بیماران کمک کند را بررسی می‌کنیم. بسته به اینکه مشکل و بیماری مراجعه‌کننده چیست، روش‌ها و روندهای درمانی مختلفی توسط متخصص زنان استفاده می‌شود. این روش‌ها شامل اسکن سونوگرافی، پاپ‌اسمیر یا نمونه‌برداری از دهانه رحم، کولپوسکوپی (معاینه میکروسکوپی دهانه رحم)، بیوپسی آندومتر (گرفتن نمونه از لایه داخلی رحم) و هیدروسکوپی (استفاده از آندوسکوپ برای مشاهده داخل رحم) هستند. انتخاب هر یک از این روش‌ها توسط پزشک، بسته به نوع بیماری و وضعیت فیزیکی فرد متفاوت است. در ادامه به برخی از روش‌های درمانی که توسط متخصص زنان استفاده می‌شود، اشاره می‌کنیم.

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

زنان و زایمان سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یا به طور عامیانه تنبلی تخمدان، یکی از اختلالات رایج در خانم‌های در سن باروری است که در ایران شناخته شده است. در این وضعیت، تخمدان‌ها تعداد زیادی از مایعات کوچک (فولیکول‌ها) را تولید می‌کنند و قادر به آزادسازی منظم تخمک نمی‌باشند. این اختلال هورمونی باعث می‌شود که خانم‌ها تجربه پریودهای نامنظم یا طولانی‌تر از معمول داشته باشند. افزایش در میزان هورمون‌های مردانه (آندروژن) نیز در این بیماری مشاهده می‌شود که ممکن است منجر به نامنظمی پریود، رشد مو زائد بر روی بدن، و ظهور آکنه و چاقی شود. در صورت داشتن هر یک از این علائم، توصیه می‌شود که به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه و مشاوره کنید.

انواع کیست‌های تخمدانی و فیبروئیدهای رحمی

بیماری‌هایی که درمان آن‌ها به وسیله دکترهای زنان انجام می‌شود، شامل کیست‌ها و فیبروئیدها هستند. این توده‌های ناخواسته ماندد کیست تخمدان در سیستم تولید مثل می‌توانند منجر به درد و مشکلات متعددی برای خانم‌ها شوند. پلیپ‌های رحمی و تخمدانی نیز به عنوان زیرگروهی از این بیماری‌ها شناخته می‌شوند که توسط تخصصی‌های زنان درمان می‌گردند.

عمل هیسترکتومی و بستن لوله‌ها

گاهی اوقات، پزشکان زنان ممکن است به این نتیجه برسند که نیاز است به عمل هیسترکتومی (Hysterectomy) بپردازند، که در آن رحم، تخمدان‌ها و در برخی موارد، دهانه رحم جراحی و برداشته شود. در موارد دیگر، به درخواست بیمار یا به دلایل دیگر، پروسه‌هایی مانند بستن لوله‌های فالوپ (Tubal Ligations) برای جلوگیری از باروری نیز توسط پزشکان زنان و زایمان انجام می‌شود.

مشاوره قبل، در حین و بعد از بارداری

این مسئله بیشتر به تخصصی‌های زنان و زایمان مربوط می‌شود. پزشکان زنان با تمرکز بر زایمان، بدن بیمار را به جوانب مختلف برای باروری مورد ارزیابی قرار می‌دهند و پیشنهاداتی را درباره‌ی باروری یا ناتوانی در باروری به او ارائه می‌دهند. بخشی از این پیشنهادات مربوط به مرحله‌های پس از زایمان و شیردهی به نوزاد و تغذیه مناسب در هنگام بارداری هستند.

مشاوره سقط جنین

این مسئله یکی از مواردی است که در بسیاری از کشورها، شامل ایران، اختلافاتی وجود دارد. اگر مادر و پدر به هر دلیلی مانند نقص ژنتیکی جنین یا شرایط پرشکی خاص مادر، تصمیم به سقط جنین می‌گیرند، نیاز به مشاوره با پزشک زنان و زایمان دارند. در دسترس زوج‌ها راه‌های بهداشتی و علمی متعددی برای اجرای این تصمیم وجود دارد.

ناباروری، نازایی و درمان آن

اگر پس از دوازده ماه تلاش برای بارداری با روابط جنسی منظم و بدون استفاده از روش‌های پیشگیری، بارداری رخ نداد، می‌توانید به دکتر نازایی مراجعه کنید تا علت و درمان آن را تشخیص دهد. حتی اگر خانمی حامله شود و سقط‌های ناخواسته را تجربه کند، همچنان ممکن است با مسائل ناباروری روبرو شود. تقریباً ۱۵ درصد از زوج‌ها با این موضوع مواجه می‌شوند. پزشکان زنان و زایمان در فرآیندهایی مانند برداشت تخمک برای انجام آی‌وی‌اف (IVF) به شما کمک می‌کنند و می‌توانند در زمینه فریز کردن تخمک‌ها نیز راهنمایی کنند. همچنین، پروسه‌هایی مانند هیستروسکوپی و هیستروسونوگرافی نیز بخشی از درمان نازایی توسط پزشکان زنان محسوب می‌شوند.

افتادگی رحم

افتادگی رحم (Uterine Prolapse) رخ می‌دهد زمانی که عضلات کف لگن که نگهدارنده رحم هستند، کشیده و ضعیف می‌شوند و نمی‌توانند وزن رحم را به درستی تحمل کنند. این ممکن است منجر به پایین آمدن رحم از دهانه واژن شود. این وضعیت می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد و مسئولیت درمان آن با پزشکان زنان است.

دکتر معصومه محمدی از بهترین متخصصان زنان در تهران می‌باشد. جهت رزرو نوبت آنلاین دکتر محمدی کلیک کنید.

مشاوره جلوگیری از بارداری و گذاشتن و برداشتن آی یو دی

استفاده از خدمات پزشکان زنان می‌تواند شامل مشاوره‌های جلوگیری از بارداری باشد. وجود روش‌های متعددی برای انجام این کار وجود دارد و پزشکان توصیه می‌کنند که زوج‌ها از ترکیبی از این روش‌ها استفاده کنند.

یکی از روش‌های موثر جلوگیری از بارداری، استفاده از آی یو دی (IUD) است که نیاز به کمک پزشک زنان دارد. وارد کردن و خارج کردن آی یو دی به تجربه و دقت یک پزشک زنان حرفه‌ای نیاز دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری، مانند کاندوم، باشد.

انجام تست پاپ اسمیر

یکی از تست‌های معمول که پزشکان زنان متخصص برای تشخیص احتمالی سرطان دهانه رحم استفاده می‌کنند، تست پاپ اسمیر (Pap Smear) است. این تست باید به صورت دوره‌ای و منظم توسط خانم‌ها انجام شود و جزو روش‌هایی است که برای آن احتمال وجود ندارد به غیر از مراجعه به پزشکان زنان و زایمان، به صورت دیگری انجام شود.

کولپوسکوپی

کولپوسکوپی (Colposcopy) یک فرایند است که در آن از یک دستگاه تصویربرداری به نام کولپوسکوپ (Colposcope) استفاده می‌شود، که قادر به بزرگ‌نمایی است. این دستگاه امکان مشاهده دقیق داخل واژن و دهانه رحم را به پزشک زنان می‌دهد و قادر است تمامی عارضه‌های طبیعی و غیرطبیعی را تشخیص دهد.

یائسگی

یائسگی یکی از تغییرات طبیعی در بدن خانم‌ها در دوره‌ی حدود ۴۰ تا ۵۰ سالگی است. در این دوره، هورمون‌های مرتبط با تولید مثل به طور طبیعی کاهش می‌یابند و خانم‌ها توانایی باروری را از دست می‌دهند. به طور معمول، اگر خانمی ۱۲ ماه پریود نشود، نشان‌دهنده‌ی ورود آن به دوران یائسگی است. گرگرفتگی و خشکی واژن از علائم اصلی یائسگی هستند؛ علاوه بر این، برخی خانم‌های در حال یائسگی با اختلالات خواب نیز مواجه می‌شوند. برای درمان این علائم و مدیریت یائسگی، مشاوره با یک پزشک زنان متخصص ضروری است تا از کمک و درمان مناسب بهره‌مند شوید.

اندومتریوز (Endometriosis)

اندومتریوز یا اندومتریوزیس یکی از بیماری‌های زنانه است که در آن بافت‌های شبیه به اندومتریوم (Endometrium)، که معمولاً در داخل رحم وجود دارند، خارج از رحم رشد می‌کنند. این بیماری معمولاً در تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و حتی روده‌ها ظاهر می‌شود.

علایم اندومتریوز شامل درد شدید و پریودهای نامنظم است. درمان اندومتریوز ممکن است از طریق هورمون‌درمانی یا جراحی انجام شود، و پزشکان جراح زنان و زایمان در انجام این درمان‌ها مشارکت دارند.

حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می‌افتد که یک تخمک بارور به جایی خارج از حفره‌ی رحم چسبیده و در آنجا رشد می‌کند، به جای اینکه درون رحم شروع به رشد کند. معمولاً حاملگی خارج از رحم در لوله‌های فالوپ رخ می‌دهد که این لوله‌ها تخمدان‌ها را به رحم متصل می‌کنند، و به آن حاملگی لوله‌ای (Tubal Pregnancy) نیز گفته می‌شود. پس از انجام تصویربرداری و آزمایش‌های لازم، پزشک در مورد روش درمان مناسب تصمیم می‌گیرد. در مراحل اولیه، این بیماری با داروهای قابل درمان است، اما در مراحل پیشرفته ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

بیماری زگیل تناسلی

پزشکان زنان و زایمان می‌توانند به شما بگویند که آیا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا همان زگیل تناسلی مبتلا هستید یا خیر. همچنین، این متخصصان می‌توانند واکسن HPV را تزریق کرده و به شما کمک کنند تا از ابتلا به سرطان‌های ناشی از HPV جلوگیری کنید.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن یا اختلال التهابی لگن (Pelvic Inflammatory Disease) معمولاً ناشی از بیماری‌های منتقله از راه تماس جنسی (STDs) مانند کلامیدیا (Chlamydia) است. این بیماری وقتی رخ می‌دهد که باکتری‌های منتقله از راه تماس جنسی به رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ وارد شوند. علایم این بیماری شامل درد در لگن و تب می‌باشد و ممکن است ترشحات واژینال هم وجود داشته باشد. پزشکان زنان با تجویز آنتی‌بیوتیک‌های مناسب، این بیماری را درمان می‌کنند.

اختلال قاعدگی و اختلالات هورمونی

اختلالات در قاعدگی یا پریود نامنظم به دلایل متعددی می‌توانند برای خانم‌ها اتفاق بیفتند که در موارد بالا برخی از آنها را بررسی کرده‌ایم. خانم‌ها می‌توانند برای مشاوره و درمان این اختلالات و دیگر بیماری‌های هورمونی مانند رشد موی سینه، عدم جذب مواد مغذی توسط بدن یا کاهش میل جنسی، به متخصص زنان مراجعه کنند. این موارد می‌توانند با استفاده از آزمایشات هورمونی و اندازه‌گیری سطوح استروژن، تستوسترون و کورتیزول تشخیص داده شوند.

بیماری‌های رایج در زنان از جمله کم‌ خونی

به دلیل خونریزی‌های دوران پریود یا خونریزی رحمی، کم‌خونی از بیماری‌های شایع در زنان است. این واقعیت علمی است که با افزایش مقدار خونریزی در دوران پریود، میزان کم‌خونی نیز افزایش می‌یابد. کم‌خونی و فقر آهن ناشی از آن ممکن است باعث بی‌حالی، کاهش انرژی، و کاهش شادابی خانم‌ها شود. دکترهای زنان و زایمان در این موارد به کمک خانم‌ها می‌آیند و با تجویز داروها یا توصیه‌هایی در خصوص بهبود رژیم غذایی، به سلامتی خانم‌ها کمک می‌کنند.

دکتر معصومه محمدی از بهترین متخصصان زنان در تهران می‌باشد. جهت رزرو نوبت آنلاین دکتر محمدی کلیک کنید.

بیماری‌ها و عفونت‌های جنسی

این بیماری‌ها و عفونت‌های جنسی به دنبال روابط جنسی بدون استفاده از وسایل حفاظتی ایجاد می‌شوند. فعالیت جنسی زیاد و داشتن پارتنرهای متعدد می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش دهد. در صورت ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌های جنسی (STIs / STDs)، متخصصان زنان می‌توانند به شما کمک کنند. آن‌ها می‌توانند در مورد پیشگیری از بیماری‌های منتقله از طریق رابطه جنسی، روش‌های محافظتی و مشاوره‌های مرتبط توضیحاتی ارائه دهند.

سرطان دهانه رحم و سرطان تخمدان

این بخش جزو زمینه‌هایی است که دکترهای زنان و زایمان متخصص در خون‌شناسی مرتبط می‌شوند. فوق تخصص در زمینه سرطان زنان، تخصصی است که این پزشکان توانایی تشخیص و درمان برخی از انواع سرطان‌های مانند سرطان دهانه رحم، سرطان تخمدان و سایر انواع سرطان که به دستگاه تولید مثل مرتبط هستند، را دارند. برخی از متخصصین زنان و زایمان نیز سعی می‌کنند بیماران را به دکترهای متخصص دیگر ارجاع دهند تا بهترین مراقبت‌ها را دریافت کنند.

لابیاپلاستی

لابیاپلاستی (Labiaplasty) یک جراحی زیبایی است که به منظور شکل‌دهی و زیباسازی لابیای کوچک (Labia Minora) یا لبه‌های داخلی فرج انجام می‌شود. برخی از متخصصین زنان و زایمان توانایی انجام این نوع جراحی را دارند و این عمل به دلیل ارتباط آن با دستگاه تناسلی زنان، در زیرگروه تخصصی زنان قرار دارد.

چه زمانی باید به دکتر متخصص زنان مراجعه کنیم؟

بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند که با رعایت چند مورد خاص، دیگر نیازی به مراجعه به متخصص زنان ندارند. اما این یک ایده غلط است؛ زیرا ساختار آناتومیک بدن زنان، شامل واژن، رحم، تخمدان و سایر عوامل مرتبط، نیاز دارد که خانم‌ها به طور منظم به دکتر زنان مراجعه کنند. نه الزاماً به طور ماهانه، چرا که ممکن است این امر برای همه ممکن نباشد، اما باید به صورت منظم باشد.

با توجه به گزارش WebMD، هشتاد درصد از افرادی که به دکتر زنان مراجعه می‌کنند، در دوره سنین ۱۵ تا ۴۵ سال هستند. این نشان می‌دهد که مراجعه به متخصص زنان در این دوره‌های سنی بسیار اهمیت دارد.

واقعیت این است که نمی‌توان یک الگوی یکتا برای تمام خانم‌ها تعیین کرد و گفت که همه باید بر اساس یک فرمول ثابت به دکتر متخصص زنان مراجعه کنند. این موضوع بستگی به سن و شرایط هر فرد دارد و با گذشت زمان ممکن است تغییر کند. با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که حداقل خانم‌ها باید سالی یک‌بار به متخصص زنان مراجعه کرده و خودشان را معاینه کنند.

سوالات متداول

FAQ

تفاوت متخصص زنان و زایمان و ماما
امروزه خانواده‌هایی که قصد بچه‌دار شدن دارند، معمولاً از قبل از بارداری تا پس از زایمان تحت مراقبت متخصصان این حوزه قرار می‌گیرند. خانم‌ها اهمیت زیادی به این موضوع می‌دهند و تمایل دارند زایمانی اصولی و بدون استرس داشته باشند. اما متأسفانه در جامعه، تفاوت‌های بین دو حرفه مامایی و تخصص زنان و زایمان به درستی درک نمی‌شود. با وجود اینکه ممکن است ماماها و متخصصان زنان و زایمان هر یک در زمینه‌های خود تخصص و مهارت کافی داشته باشند، حوزه فعالیت و تخصص آنها با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل، معیارهای انتخاب هر یک از آنها نیز متفاوت خواهد بود.
دکتر معصومه محمدی از بهترین متخصصین و پزشک زنان در تهران و منطقه 22 می‌باشند. شما عزیزان جهت رزرو وقت از بهترین متخصصین زنان و زایمان می‌توانید از قسمت نوبت دهی آنلاین سایت نفیس کلینیک اقدام فرمایید.
متخصص زنان و زایمان (Obstetricians) پزشک متخصصی است که در زمینه بارداری، سیستم تولید مثل زنان، زایمان و بیماری‌های مرتبط با این حوزه تجربه و تخصص دارد. اگرچه بسیاری از پزشکان دیگر نیز قادر به زایمان و ارائه مراقبت‌های بعد از بارداری هستند، اما به دلیل مشکلات و بیماری‌های متنوعی که خانم‌ها با آنها مواجه می‌شوند، مراجعه به متخصص زنان و زایمان ضروری است. این پزشک می‌تواند با بهره‌گیری از روش‌های مختلف، به درمان بیماری‌ها و مشکلات شما بپردازد و هر نوع مشکل و بیماری را شناسایی و بررسی کند.
اگر خانمی در تخمدان خود کیست داشته باشد و این کیست‌ها به مرور زمان بزرگ و دردناک شوند، لازم است که به جراح مراجعه کند. اگر کیست تخمدان باعث درد شود اما به تدریج این درد کاهش یابد، جراحی الزامی نخواهد بود؛ ولی اگر درد به طور مداوم و پیوسته تکرار شود، جراح ممکن است تصمیم به جراحی گرفته و کیست تخمدان را بردارد. در این صورت، جراح می‌تواند از یکی از دو روش زیر برای جراحی کیست تخمدان استفاده کند: – لاپاروسکوپی – لاپاراتومی
جدیدترین مقالات

Most Viewed Blogs

خبرنامه

Newspaper

Newspaper

اشتراک گذاری

Share

Share

اشتراک گذاری لینک صفحه !

ارسال دیدگاه

Send Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجوی خدمات

Search Service