تست ورزش

خدمات مورد نظر خود را پیدا کنید.

درباره تست ورزش

تست ورزش قلب چیست؟تست ورزش قلب یا تست استرس (Stress Test) یکی از اصلی ترین ابزار های تشخیص بیماری های قلبی مانند آریتمی است. انجام تست ورزش قلب در خانه ممکن نیست و باید حتما توسط پزشک متخصص قلب و عروق و تکنسین ماهر در این زمینه انجام شود. در حقیقت تست ورزش قلب...

fitness test

Choose which services you need.

About fitness test

Cardiac exercise test or stress test is one of the main tools for diagnosing heart diseases such as arrhythmia. It is not possible to perform a cardiac exercise test at home and it must be performed by a cardiologist and skilled technician.
جدیدترین مقالات

Most Viewed Blogs

تست ورزش قلب چیست؟

تست ورزش قلب یا تست استرس (Stress Test) یکی از اصلی ترین ابزار های تشخیص بیماری های قلبی مانند آریتمی است. انجام تست ورزش قلب در خانه ممکن نیست و باید حتما توسط پزشک متخصص قلب و عروق و تکنسین ماهر در این زمینه انجام شود. 

در حقیقت تست ورزش قلب برای این انجام می شود تا دامنه های توانایی قلب بیماری به دقت بررسی شوند. به طور کلی انجام آزمایش قلب روشی بوده که وضعیت قلب از جهت کیفیت بررسی می گردد.

تست ورزش قلب چیست؟

تگی نفس و احساس درد در ناحیه قفسه سینه ممکن است ناشی از بروز بیماری‌های قلبی باشد، از جمله بیماری‌های عروق قلبی، ماهیچه‌های قلبی یا آریتمی‌های قلبی. در صورت تجربه چنین علائمی، بهتر است فرد به یک پزشک متخصص قلب و عروق معتبر مراجعه کند تا بررسی‌های لازم انجام شود و در صورت لزوم یک برنامه درمانی مناسب برایش تنظیم شود.

برای تشخیص دقیق‌تر، مفید است عملکرد قلب به صورت استراحتی و همچنین در حین فعالیت‌های شدید بررسی شود، زیرا بسیاری از آریتمی‌های قلبی در شرایط تحرک و فعالیت بیشتر فرد شدیدتر می‌شوند.

تست ورزش قلب برای این هدف طراحی شده است؛ در این آزمایش، فرد بر روی یک تردمیل ورزشی فعالیت می‌کند و در نتیجه، شدت ضربان قلب خود را افزایش می‌دهد. پزشک بر اساس نتایج بدست آمده، می‌تواند تشخیص دهد که آیا بیماری عروق کرونر یا آریتمی قلبی وجود دارد یا نیاز به بررسی علل دیگری است.

دکتر غلامحسین فاتحی از بهترین متخصصین قلب در تهران می‌باشد. جهت رزرو نوبت آنلاین دکتر فاتحی کلیک کنید.

گاهی اوقات، به جای exercise-test، پزشک از داروهایی استفاده می‌کند که همانند ورزش، قلب بیمار را تحریک کرده و شدت ضربان قلب را بالاتر می‌برد. در هر صورت، اندازه‌گیری ریتم قلب، فشار خون و تنفس فرد بیمار در طول exercise-test بسیار اهمیت دارد و باید به دقت انجام شود.

سایر خدمات

Other Services

اشتراک گذاری

Share

Share

اشتراک گذاری لینک صفحه !

نفیس کلینیک

Question System

سوالات متداول

FAQ

چه چیزهایی با تست ورزش تداخل دارند؟
برخی بیماری‌ها یا استفاده از محصولات و داروهای خاص ممکن است با تست ورزش تداخل داشته باشند. مواردی که ممکن است بر این آزمایش تأثیر بگذارند عبارت‌اند از: مصرف یک وعده غذایی سنگین پیش از آزمایش مصرف کافئین پیش از انجام آزمایش سیگار کشیدن یا استفاده از دیگر محصولات تنباکو پیش از آزمایش وجود فشار خون بالا عدم تعادل الکترولیت‌ها، مانند میزان بسیار زیاد یا کم پتاسیم، منیزیم یا کلسیم در خون استفاده از برخی داروها، مانند مسدودکننده‌های بتا که می‌توانند افزایش ضربان قلب و رسیدن به سطح هدف را دشوار کنند داشتن بیماری دریچه‌ی قلب بزرگ‌شدن قلب ابتلا به آریتمی.
پیش از انجام تست ورزش، اگر موارد زیر را دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید: آنوریسم آنژین ناپایدار (درد قفسه سینه که قابل کنترل نیست) بیماری شدید دریچه‌های قلب (نقص در یکی یا چند دریچه قلب) نارسایی شدید قلبی حمله قلبی اخیر (انفارکتوس میوکارد یا MI) فشارخون بسیار بالا ضربان قلب نامنظم و کنترل نشده پریکاردیت (التهاب یا عفونت کیسه‌ای که قلب را احاطه می‌کند) کم‌خونی شدید (تعداد کم گلبول‌های قرمز خون) داشتن ضربان‌ساز (دستگاه پیس میکر). متخصص قلب و عروق یا تکنسین، اطلاعات لازم درباره این آزمایش را به شما می‌دهند و فرصتی برای پرسیدن سؤالات شما فراهم می‌کنند.
ابتدا تمرین را در ساده‌ترین سطح آغاز می‌کنید. سپس، شدت تمرین به تدریج افزایش می‌یابد. در طول تست ورزش، ECG و فشار خون به صورت دوره‌ای بررسی می‌شوند تا واکنش قلب و بدن به تمرین ارزیابی گردد. مدت زمانی که ورزش می‌کنید به ضربان قلب هدف (که پزشک بر اساس سن و وضعیت جسمی شما تعیین می‌کند) و میزان تحمل شما بستگی دارد. این مدت زمان، بخش مهمی از نتیجه تست استرس را تشکیل می‌دهد. اگر علائم شدیدی مانند درد قفسه سینه، سرگیجه، حالت تهوع، تنگی نفس شدید، خستگی مفرط یا افزایش فشار خون ظاهر شوند، ممکن است تست متوقف شود. پس از پایان بخش ورزشی، سرعت تمرین برای “سرد شدن بدن” کاهش می‌یابد تا از بروز حالت تهوع یا گرفتگی عضلات ناشی از توقف ناگهانی پیشگیری شود. سپس، روی یک صندلی می‌نشینید و فشار خون و تغییرات نوار قلب در تست ورزش تا زمان بازگشت بدن به حالت عادی یا نزدیک به آن، کنترل می‌شوند. این حالت ممکن است ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد. زمانی که نوار قلب و فشار خون به سطح قابل قبولی رسیدند، الکترودهای ECG و کاف فشارسنج برداشته می‌شوند و پس از آن می‌توانید لباس‌هایتان را بپوشید.
پس از تست ورزش، می‌توانید به رژیم غذایی و فعالیت‌های روزمره خود بازگردید، مگر اینکه متخصص قلب و عروق توصیه دیگری داشته باشد. به‌طور کلی، پس از این تست نیاز به مراقبت خاصی نخواهید داشت. ممکن است چند ساعت بعد از تست احساس خستگی کنید (به ویژه اگر به طور منظم ورزش نمی‌کنید). معمولاً باید ظرف چند ساعت بعد از تست ورزش به حالت عادی بازگردید. اگر خستگی شما بیش از یک روز ادامه داشت، با پزشک خود تماس بگیرید.
جستجوی خدمات

Search Service